Krakowiaka sądeckiego cechuje przede wszystkim obecność rytmów synkopowanych w przebiegu linii melodycznej.
Cechy charakterystyczne dla wersji śpiewanej:
Cechy charakterystyczne dla wersji instrumentalnej:
Krakowiok sądecki jest tańcem wykonywanym tylko przez samych mężczyzn. Pierwszy jego zapis umieszczony jest w ramach publikacji z 1974 r. Centralnego Ośrodka Metodyki Upowszechniania Kultury pod tytułem „Folklor Lachów Sądeckich”. Wszystkie późniejsze opisy (G. Dąbrowska, M. Wojtas) odnoszę się do tego pierwowzoru, którego autorką jest Lidia Michalikowa (nauczycielka, regionalistka). Taniec rozpoczyna się solowym śpiewem krakowiaka, którego melodię - ubogaconą o ozdobniki - odgrywa kapela. Często zaśpiew wykonany jest sposobem tzw. krakowiaka dzielonego, gdzie pierwszą część przyśpiewki, zwykle są to 4 takty, wykonuje jeden solista, co następnie powtarza kapela. Reszta tańczących włącza się ze śpiewem zwykle w drugą część melodii, której najczęściej towarzyszy gra instrumentów. Lidia Michalikowa wymienia 5 sekwencji choteorechnicznych, które tańczone są już bez śpiewu tylko do samej muzyki kapeli.
Mężczyźni w tym tańcu idą ławą w rytmie ćwierćnut, poruszając się do przodu i do tyłu. Krakowiok sądecki jest dumą zespołów lachowskich i zwykle umieszczany jest jako punkt kulminacyjny programów scenicznych. Do repertuaru tychże zespołów wszedł już na przełomie lat 50-tych i 60 -tych (inf. B.K). Najczęściej wykonywany jest do linii melodycznych krakowiaka nr 2 lub krakowiaka nr 10. Na bazie wymienionych tu podstawowych sekwencjach choreograficznych zespoły budują też własne. bardziej rozbudowane układy taneczne.